Kodeks Rowerowy Odcinek 5

Jak jeździć rowerem po mieście – poradnik Bike_S

Odcinek 5
Kontraruch
Kontraruch to rozwiązanie, które umożliwia poruszania się rowerem na ulicach jednokierunkowych w obie strony (także „pod prąd”) . Formą kontraruchu są kontrapasy, o których była mowa w poprzednim odcinku.
W odróżnieniu od kontrapasa kontraruch można wprowadzić bez wyznaczenia liniami poziomymi pasa dla rowerów. Wystarczy oznakowanie pionowe w postaci tabliczki T-22 „Nie dotyczy rowerów” pod znakiem zakaz wjazdu. Warunek: maksymalna dozwolona prędkość na danej ulicy nie przekracza 30 km/h. Powyżej 30km/h jest już konieczne wyznaczanie osobnego pasa do jazdy „pod prąd” (kontrapasa).
W Belgii kontraruch jest normą na wszystkich ulicach jednokierunkowych szerszych niż 3 metry. We Francji na wszystkich ulicach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości do 30km/h. Przepisy umożliwiające kontraruch w Polsce weszły w życie w 2015 roku. Gdańsk ma 200 ulic z kontraruchem. W Szczecinie to rozwiązanie jeszcze nie funkcjonuje, ale ma być wdrażane wraz z poszerzaniem stref ruchu uspokojonego.
Z ulic z kontraruchem rowerowym korzystamy w zasadzie tak, jak z każdej innej ulicy, gdzie ruch odbywa się w obu kierunkach – poruszamy się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, zgodnie z zasadami ruchu prawostronnego, ze szczególną ostrożnością na skrzyżowaniach.

Kodeks Rowerowy Bike_S

Ulica z kontraruchem we Wrocławiu. Znak D 3 droga jednokierunkowa, a pod nim tabliczka T-22 „Nie dotyczy rowerów”. To informacja dla kierowców, że po tej ulicy rowerzyści mogą poruszać się „pod prąd”. Autor zdjęcia: Andrzej Kraśnicki jr.


Kodeks Rowerowy Bike_S

Lublin. O wjeździe na ulicę jednokierunkową z kontraruchem dla rowerów informuje znak T-22 (nie dotyczy rowerów). Zdjęcie: lublinrowerem.pl.


Kodeks Rowerowy Bike_S

Ulica Żyzna. Jedyny znany nam przykład kontraruchu w Szczecinie.


POWRÓT: Kodeks Rowerowy

Pogoda Szczecin

dziś, czwartek, 22 czerwca 2017

21º

Ciśnienie 982.05 hPa,
Wiatr 3.22 km/h

19º

19º

22º

Pełna mapa stacji